Έρευνα του σχολικού χώρου σε σχέση με τα θέματα Νερό, Ενέργεια, Απορρίμματα, Σχολική Αυλή, κ.ά.

ΑΝΆΛΥΣΗ

Έρευνα του σχολικού χώρου σε σχέση με τα θέματα Νερό, Ενέργεια, Απορρίμματα, Σχολική Αυλή, κ.ά.

 

Έρευνα του σχολικού χώρου σε σχέση με τα θέματα Νερό, Ενέργεια, Απορρίμματα, Σχολική Αυλή, κ.ά.

Συνεδριάσαμε ,συζητήσαμε και καταγράψαμε τα παρακάτω:

Σήμερα Διενεργούμε έναν Περιβαλλοντικό έλεγχο σε διάφορους τομείς περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος, όπως το νερό παίρνοντας βέβαια υπόψη και τις ανάγκες του σχολείου.

Ένας τέτοιος Περιβαλλοντικός έλεγχος  μέσα από αυτή την έρευνα αναδεικνύει την πραγματική «κατάσταση» του σχολείου σε θέμα περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος όπως αυτό του νερού. Κάτι τέτοιο μας βοηθάει να διαπιστώσουμε ποιες αλλαγές είναι απαραίτητες ή όχι, ποιες είναι βραχυπρόθεσμες ή μακροπρόθεσμες, ώστε να διατυπώσουμε ένα σχέδιο δράσης με ρεαλιστικούς στόχους.

Ο καλύτερος τρόπος είναι η πραγματοποίηση της έρευνας με βάση ένα ερευνητικό έγγραφο , ενός ερωτηματολογίου δηλαδή που η συμπλήρωσή του αποτυπώνει σε γενικές γραμμές τις επιδράσεις του σχολείου σχετικά με το θέμα της χρήσης του νερού.

Έτσι λοιπόν κάνουμε τα παρακάτω:

Παρακολουθούμε την κατανάλωση του μετρητή του νερού σε τακτά χρονικά διαστήματα :            

 Παρακολουθώντας τον μετρητή του νερού διαπιστώνουμε ότι η κατανάλωση είναι η ελάχιστη  για σχολική μονάδα αυτού του μεγέθους. Αυτό που πρέπει να τονίσουμε είναι ότι  το νερό δεν είναι καθ όλη την διάρκεια του χρόνου πόσιμο και κατά τακτά χρονικά διαστήματα κρίνεται ακατάλληλο μάλιστα παρακάτω θα παρουσιαστούν δημοσιεύσεις από τον τύπο και μελέτες από τον Δήμο Ανδραβίδας Κυλλήνης που ερεύνησαν και  οι μαθητές μας.

 

 

Ντοκουμέντο 1

Πηγή:

http://www.report24.gr/pinoun-nero-epivarimeno-me-katalipa-kopranwn-sta-...

Πίνουν νερό επιβαρυμένο με κατάλοιπα κοπράνων στα Λεχαινά Ηλείας..!!!

Ακατάλληλο νερό επιβαρυμένο με επικίνδυνα κολοβακτηρίδια και μολυσμένο με κατάλοιπα κοπράνων (!) καταναλώνουν οι πολίτες της πόλης των Λεχαινών με συνέπεια να κινδυνεύει άμεσα η υγεία τους.

Στην απίστευτη καταγγελία που δημοσιεύει το dete.gr προέβη χθές το μεσημέρι επίσημα η Ένωση Πολιτών για την Οικολογία και το Περιβάλλον Ηλείας (ΕΠΟΠ) παραθέτοντας τις επίσημες αναλύσεις από το Γενικό Χημείο του Κράτους.

 « Απευθυνθήκαμε στο Γενικό Χημείο του Κράτους για την ανάλυση δείγματος νερού σύμφωνα με τις οδηγίες λήψης και αποστολής του δείγματος που μας έδωσε. Το δείγμα ελήφθη και παραδόθηκε αυθημερόν την 22/3 τρέχοντος έτους. Η γνωμάτευση του ΓΧΚ αναφέρει ότι : «Σύμφωνα με τις νομοθετικές απαιτήσεις της ΚΥΑ Υ2/2600/2001 (ΦΕΚ 892/Β/11.7.2001) περί νερού ανθρώπινης κατανάλωσης όπως αυτή τροποποιήθηκε από τη ΔΥΓ2/Γ.Π. οικ.38295 (ΦΕΚ 630/Β/26.4.2007), το δείγμα είναι μη -σύμφωνο όσον αφορά τις παραμέτρους των ολικών κολοβακτηριοειδών, E coli(κολοβακτηρίδιο), εντερόκοκκων και Clostindium perfingens ,δεικτών κοπρανώδους μόλυνσης του νερού». – ανάφεραν τα μέλη της ΕΠΟΠ Διονύσης Κράγκαρης, Τάκης Λαϊνάς , Νίκος Αντίοχος και Ντίνος Σινίτος.

 

Ντοκουμέντο 2

Πηγή:

https://www.tanea.gr/2005/08/20/greece/lene-to-nero-neraki-kai-to-plirwn...

«Στο σπίτι πίνουμε μόνο εμφιαλωμένο νερό. Το νερό του δικτύου ύδρευσης το χρησιμοποιούμε για μπάνιο, για λάτρα, όμως δεν πίνεται. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι επιβαρυνόμαστε με ένα επιπλέον έξοδο. Εγώ μόνο, χρειάζομαι τρεις φιάλες νερό την ημέρα. Είναι μεγάλη δαπάνη για τις οικογένειες» λέει ο κ. Γιώργος Ηλιάδης.

Στη θέση του κ. Ηλιάδη βρίσκονται καθημερινά χιλιάδες πολίτες ανά την Ελλάδα. Το Ηράκλειο, όπως και η Αίγινα, η οποία ήρθε πρόσφατα στην επικαιρότητα για την έλλειψη νερού, αποτελούν μόνο την κορυφή του παγόβουνου: Δεκάδες είναι οι πόλεις και οι κοινότητες που λένε το νερό... νεράκι, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι να καταφεύγουν στη λύση του. εμφιαλωμένου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Επτά δήμοι στον Νομό Ηλείας (Ανδραβίδα, Πηνεία, Βαρθολομιό, Αμαλιάδα, Γαστούνη, Τραγανό, Λεχαινά)... διψούν - ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

H αιτία είναι ότι εκείνη την περίοδο διακόπτεται η παροχή νερού από τις πηγές του  Κακοταρίου προκειμένου να χρησιμοποιηθεί το νερό από γεωργούς. «Γεωτρήσεις υπάρχουν, αλλά το νερό είναι ακατάλληλο. Παρουσιάζει υψηλές συγκεντρώσεις νιτρικών από τις εντατικές καλλιέργειες, μαγγάνιο και σίδηρο. Έτσι οι πολίτες πίνουν εμφιαλωμένο» λέει στα «NEA» ο μηχανικός κ. Κωνσταντίνος Παναγιωτόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Δήμων για το Νερό, Πηνειός.

Ελευθερία Κολοβού: «Το νερό της βρύσης δεν το εμπιστεύομαι, γιατί μυρίζει
χλώριο και καμιά φορά η όψη του είναι "περίεργη". Στο σπίτι πίνουμε μόνο
εμφιαλωμένο.

 

Ντοκουμέντο 3

Πηγή :

http://www.andravida-killini.gr/

Οι παρακάτω περιοχές είναι πολύ κοντά στην περιοχή των Λεχαινών και κατά διαστήματα και τα Λεχαινά συμπεριλαμβάνονται στην λίστα.

Ο Δήμος Ανδραβίδας-Κυλλήνης με επείγουσα ανακοίνωσή του ενημερώνει τους δημότες του πως κατόπιν δειγματοληψιών (9ος/2018) νερού των δικτύων ύδρευσης των ΔΚ/Τ.Κ

• ΜΥΡΣΙΝΗΣ

• ΚΕΝΤΡΟ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ (L.M.) ΜΥΡΣΙΝΗΣ

• ΑΡΕΤΗΣ

• ΒΑΡΔΑΣ

Συνιστάτε όπως το νερό που προέρχεται από τα παραπάνω δίκτυα ύδρευσης να χρησιμοποιείται για όλες τις υδρευτικές χρήσεις εκτός της πόσης και διατροφής μέχρι νεότερης ανακοίνωσης και επανάληψης των δειγματοληψιών».

Η ενημέρωση εντάσσεται στο πλαίσιο των τακτικών ελέγχων που διενεργεί ο Δήμος Ανδραβίδας-Κυλλήνης στα δίκτυα ύδρευσης.

 

Tags Δήμος Ανδραβίδας - Κυλλήνης, Νερό, Ακατάλληλο

 

Άσχετα αν το νερό είναι πόσιμο ως βασική μας αρχή είναι να μην χαλάμε άσκοπα το νερό. Κάθε βρύση που στάζει επισκευάζεται άμεσα έτσι να μην σπαταλάτε χωρίς λόγο το νερό η πίεση του νερού έχει ρυθμιστεί κατάλληλα. Δυστυχώς δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα να εγκαταστήσουμε βρύσες που να λειτουργούν με χρονοδιακόπτη.

Τώρα όσο αφορά τον τρόπο με τον οποίο καθαρίζεται το σχολείο τα απορρυπαντικά είναι οικολογικά η χλωρίνη χρησιμοποιείται σε σπάνιες περιπτώσεις και το σχολείο διατηρείται καθαρό με την χρήση σκούπας χειρός  και σφουγγαρίστρας , χωρίς την χρήση λάστιχου

Για την πίσω αυλή και το πότισμα των δέντρων χρησιμοποιούμε Λάστιχα για να περιορίσουμε την σπατάλη του νερού. 

 

Ενέργεια : Ηλεκτρική

Πρώτα όλα ελέγξαμε την κατανάλωση των κιλοβατώρων με βάση το μέγεθος της σχολικής μονάδας και την καθημερινή χρήση των εργαστηρίων , αυτό που παρατηρήσαμε είναι ότι η κατανάλωση είναι μέσα σε λογικά όρια αλλά θεωρήσαμε ότι θα έπρεπε να κάνουμε μερικούς  ελέγχους καθώς και να καταγράψουμε μερικές βελτιώσεις που αν πραγματοποιηθούν θα έχουμε πράγματι εξοικονόμηση ενέργειας .

Αρχικά έχουν γίνει προσπάθειες αλλαγής των λαμπτήρων φθορισμού και αντικατάσταση τους από λαμπτήρες LED . ( δεν μπορούμε όμως να αλλάξουμε όλους τους λαμπτήρες λόγω του κόστους).

Μέσω προγράμματος που συμμετέχει το σχολείο μας έχουμε εκφράσει την  διάθεσή μας για τοποθέτηση φωτοβολτάικων  πάνελ έτσι ώστε να καλύψουμε τις ανάγκες μερικών σχολικών αιθουσών ή τον φωτισμό του αύλειου χώρου.

Οι ρευματοδότες μέσα στις αίθουσες έχουν απομονωθεί για να μην χρησιμοποιούνται άσκοπα και έχουμε κατανάλωση ενέργειας.

Το χρονικό διάστημα που λειτουργεί ο Λέβητας για την θέρμανση  της σχολικής μονάδας είναι μικρό και πάντα κάνουμε συντήρηση για την σωστή λειτουργία του.

Στα εργαστήρια όταν  δεν πραγματοποιείται μάθημα όλα τα μηχανήματα και ο εργαστηριακός εξοπλισμός είναι απενεργοποιημένα.

Έχει πραγματοποιηθεί αντικατάσταση κλιματιστικών μονάδων με μηχανήματα ενεργειακής κλάσης Α+++ για λιγότερη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. Η αντικατάσταση των μονάδων γίνεται με πολύ αργούς ρυθμούς αλλά ελπίζουμε κάποια στιγμή να γίνει αντικατάσταση σε όλα τα μηχανήματα.

Για τον περιορισμό της χρήσης των κλιματιστικών τους μήνες με έντονη ηλιοφάνεια έχουμε τοποθετήσει κουρτίνες έτσι ώστε να περιορίσουμε την θάμπωση από τον ήλιο και να υπάρχει σκιά και δροσιά μέσα στην τάξη . 

   

Απορρίμματα:

Στην σχολική μας μονάδα εδώ και αρκετά χρόνια προσπαθούμε να ανακυκλώνουμε τα απορρίμματά μας .

Π.χ.

Περισυλλέγουμε τα πλαστικά μπουκάλια από το νερό. Με τα μπουκάλια αυτά έχουμε κάνει κατασκευές καθώς και έχουμε τροφοδοτήσει με μεγάλες ποσότητες εταιρεία ανακύκλωσης πλαστικού. Δυστυχώς την φετινή χρονιά αντιμετωπίσαμε πρόβλημα και δεν έχουμε συνεργασία με κάποια εταιρεία για την παράδοση των πλαστικών. Παρόλα αυτά υπάρχουν κάδοι για την συλλογή πλαστικών. Όπως επίσης μαζεύουμε καπάκια πλαστικά πάλι και αυτά τα χρησιμοποιούμε για κατασκευές αλλά και τα παραχωρούμε για την αγορά αναπηρικών ταξιδιών, κάδοι υπάρχουν και για αυτά.

Επίσης με την χρήση καταστροφέα εγγράφων ότι χαρτί υπάρχει και δεν είναι ποια χρήσιμο στην σχολική μονάδα καταστρέφεται και φυλάσσεται για την  ανακύκλωση. Μεγάλες ποσότητες χαρτιού κατά διαστήματα παραχωρούνται σε εταιρεία ανακύκλωσης χαρτιού.

Ότι εξαρτήματα έχουν καταστραφεί και θεωρούνται αναλώσιμα από τα εργαστήρια δίνονται σε εταιρεία ανακύκλωσης σιδήρου.

Το επόμενο βήμα είναι να κάνουμε ένα κάδο κομποστοποίησης για την χρήση του κομπόστ για την αυλή που έχουμε στα σχέδια μας να φτιάξουμε με βότανα και λουλούδια. Καθώς και να κάνουμε ένα σημείο περισυλλογής χρησιμοποιημένου λαδιού δεν μπορούμε όμως να προχωρήσουμε αν δεν πάρουμε θετική απάντηση από εταιρείες ανακύκλωσης λαδιού.

          Το σχολείο μας διαθέτει σχολική αυλή η οποία έχει τσιμέντο. Παρόλα αυτά υπάρχει ένα αρκετά μεγάλο κομμάτι αυλής με χώμα που μπορεί να αξιοποιηθεί. Το σχέδιο δράσης όσο αφορά το κομμάτι αυτό είναι το εξής :

          Αρχικά το έδαφος θα καθαριστεί από τα χορτάρια θα περαστεί με καταστροφέα και στην συνέχεια το κάθε παιδί που θα συμμετέχει στην δραστηριότητα θα έχει το δικό του τετραγωνικό γής . Θα είναι υπεύθυνο για την καλλιέργεια του την φύτεμα του , το πότισμα και την λίπανση του. Κατά κύριο λόγο τα φυτά που θα φυτέψουμε θα είναι αρωματικά βότανα: λεβάντα , βασιλικός , μαντζουράνα, δεντρολίβανο, μέντα κ.τ.λ.

 

 

 

 

 

3. Διαμόρφωση σχεδίου δράσης με βάση την έρευνα που έγινε στο σχολικό χώρο

Το σχέδιο δράσης αποτελεί τον πυρήνα της εργασίας ενός «Οικολογικού Σχολείου» και συνδέεται στενά με τα αποτελέσματα της παραπάνω έρευνας.

 Ένα σχέδιο δράσης είναι πετυχημένο όταν: α) Συνδέεται με το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου και τα γνωστικά αντικείμενα έτσι λοιπόν το δικό μας σχέδιο δράσης συνδέεται με το μάθημα της τεχνολογίας κατασκευάζουμε έργα από ανακυκλώσιμα υλικά πολλά από αυτά θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα των οικολογικών σχολείων χρησιμοποιούμε για τα έργα μας ανακυκλώσιμο χαρτί σε ρολό , οικολογικά χρώματα , πλαστικά καπάκια , παλιά ξύλα ,σύρμα γαλβανιζέ φιλικό προς το περιβάλλον κ.τ.λ.  Προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε πολλά από τα πράγματα τα οποία έχουμε στις αποθήκες τα επαναχρησιμοποιούμε τα ζωντανεύουμε ξανά και ξανά…..

 

 

 

 

 

 

Συγγραφέας: 
Σκοπαράντζου