Λεωφορείο πράσινο στάση κήπος

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Α. ΚΥΡΙΟ ΘΕΜΑ-ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ

(ποιες διαστάσεις του θέματος θα προσεγγίσετε, έως 100 λέξεις)

1.ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ: ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ, ΜΕΘΟΔΟΥΣ ΦΙΛΙΚΕΣ ΣΤΟ  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΤΙΚΕΣ ΦΡΟΝΤΙΔΕΣ, ΚΑΛΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΟΥ ΕΝΙΣΧΥΟΥΝ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΤΟΠΙΩΝ ΠΟΙΚΙΛΙΩΝ,   ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ, ΙΣΟΡΟΠΙΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ , ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ, ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΛΛΕΙΜΑΤΩΝ, ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΡΓΑΝΙΚΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ,  ΔΙΑΘΕΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ . 

2. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ:ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΜΕ ΟΜΑΔΕΣ(  ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΤΕΣ, ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΤΕΣ, ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ, ΕΜΠΟΡΟΙ, ΑΓΟΡΑΣΤΕΣ  κ.λ.π.)   ΚΑΙ ΦΟΡΕΙΣ(, ΤΕΙ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ, Μ.Κ.Ο., ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ κ.λ.π.)

3. ΤΟΠΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ:Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ  ΚΗΠΟΥ ΣΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΧΟΛΕΙΟΥ,ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ,  ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ, ΠΟΛΗΣ κ.λ.π. ) ΚΑΙ Η ΣΧΕΣΗ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ.

4.ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ:ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΩΝ ΧΡΟΝΩΝ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ  ΥΠΑΡΞΗ , ΤΗ ΜΟΡΦΗ, ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΤΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ , ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ, ΤΗ ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ κ.λ.π.)

5. ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ :ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΕ ΤΕΧΝΕΣ, ΣΕ ΟΙΚΟΚΟΥΛΤΟΥΡΕΣ ΚΑΙ ΑΓΡΟΚΟΥΛΤΟΥΡΕΣ ,  ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥΣ ΛΑΟΥΣ .

6.  ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ: ΣΧΕΣΗ ΑΥΤΑΡΚΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ, ΤΟΠΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗΣ

Β. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ (έως 100 λέξεις)

Σκοπός προγράμματος:

1." Σκοπός της λειτουργίας του σχολικού κήπου είναι να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά στις καλλιέργειες φυτικών ειδών τόσο μέσα από τη διερεύνηση και κατανόηση εννοιολογικών περιεχομένων όσο και μέσα από δραστηριότητες με πρακτικο-βιωματικό αντίκρισμα, σε ένα περιβάλλον σχολικού κήπου όπου τα ίδια θα έχουν τη χαρά της δημιουργίας και διαμόρφωσής του"

2." Να γνωρίσουν οι μαθητές το φυσικό περιβάλλον, να εξοικειωθούν με πρακτικές δεξιότητες και να αποκτήσουν τις ορθές στάσεις που απαιτεί η ζωή σε ένα κόσμο που χρειάζεται αυξημένη περιβαλλοντική ευαισθησία".

3. " Σκοπός της λειτουργίας του σχολικού κήπου είναι να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά στα είδη χλωρίδας του τόπου μας, που είναι προσαρμοσμένα στις δικές μας κλιματολογικές συνθήκες και δεν απαιτούν μεγάλες ποσότητες νερού. Να μάθουν οι νέοι την περιβαλλοντική, διατροφική και οικονομική αξία καλλιέργειας τοπικών προϊόντων. Να γνωρίσουν τα παιδιά τούς κινδύνους που συνεπάγεται ο σύγχρονος τρόπος ζωής (αλόγιστη χρήση φαρμάκων, χημικών σκευασμάτων κ.ά.) και να ευαισθητοποιηθούν με τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον υποκατάστατων. Ακόμη, μέσω μιας τέτοιας βιωματικής διαδικασίας οι μαθητές να συνειδητοποιούν πως η προστασία τού περιβάλλοντος επιτυγχάνεται μέσα από μικρές καθημερινές αλλαγές που ο καθένας μας οφείλει στις επόμενες γενιές. Να συμβάλλει στην επανασύνδεση των παιδιών με το φυσικό περιβάλλον. Η άμεση επαφή με τη φύση, που θα επιτευχθεί μέσα από τη δημιουργία και συντήρηση ενός σχολικού κήπου, πιστεύεται ότι θα έχει θετική επίδραση στη γνωστική και ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών καθώς επίσης και στη δημιουργία οι.κολογικής συνείδησης. Τέλος με την εξοικείωση των μαθητών με την καλλιέργεια της γης και την αγροτική παραγωγή καθώς και με τη βελτίωση των συνηθειών διατροφής. Θα τους δοθεί η ευκαιρία να παρατηρήσουν τον κύκλο της ζωής, να φροντίσουν κάτι δικό τους και να γευτούν τους καρπούς της δουλειάς τους”.

ΣΤΟΧΟΙ: ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΤΑ/ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ

ΙΚΑΝΟΙ ΝΑ:

να εξοικειωθούν με τα φυτά της Μεσογείου και να συνειδητοποιήσουν την αξία τους το οικοσύστημα.

να αποκτήσουν στοιχειώδεις γνώσεις για τη δομή και τη διαμόρφωση ενός σχολικού κήπου

να μάθουν να σχεδιάζουν ένα κήπο και να κατανοούν τη σημασία εξοικονόμησης του νερού

να αναγνωρίζουν βασικά είδη φυτών και να τα κατατάσσουν σε κατηγορίες όπως λαχανικά, αρωματικά φυτά, οπωροφόρα δένδρα, διακοσμητικοί θάμνοι, λουλούδια κ.ά.

να καλλιεργήσουν τα δικά τους φυτά σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους και σε παρτέρια του κήπου

να παρατηρήσουν και να περιγράψουν την ανάπτυξη των φυτών τους

να μπορούν να περιγράφουν τον τρόπο καλλιέργειας των φυτών του κήπου και τη φροντίδα που χρειάζονται ανάλογα με τις εποχές του έτους

να φτιάξουν το δικό τους βιολογικό λίπασμα μέσα από διαδικασίες κομποστοποίησης σε κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους του κήπου

να συζητήσουν και να ευαισθητοποιηθούν για το ρόλο των φυτών στις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες

να συγκεντρώσουν συνταγές και να μαγειρέψουν τα δικά τους λαχανικά με

να αποξηράνουν φρούτα, λαχανικά και βότανα

να γράψουν κείμενα με τις εμπειρίες τους και τις εντυπώσεις τους από το σχολικό κήπο

να μελετήσουν την πανίδα του κήπου

να καταγράψουν τα πουλιά του κήπου

να κατασκευάσουν φωλιές για τα πουλιά

να σέβονται την τροφή και το περιβάλλον

να παράγουν οι ίδιοι την τροφή τους, που σύμφωνα με τον Ιπποκράτη είναι το φάρμακο του ανθρώπου

να περάσουν όμορφα μέσα από «φυσικές» διαδικασίες

να αναπτύξουν συναισθηματική σχέση με τα "δικά" τους φυτά και δέντρα

να συνειδητοποιήσουν ότι είναι οι αυριανοί συνεχιστές της κληρονομιάς των σπόρων

να καλλιεργήσουν πνεύμα συνεργασίας, αυτενέργειας, αλληλεγγύης και ενεργητικής συμμετοχής

να ασκηθούν στην παρατήρηση καταγραφή και οργάνωση στοιχείων.       Να ασκηθούν στην καλλιέργεια των φυτών σε γλάστρες ή κήπους

να ανακαλύψουν τα στάδια ανάπτυξης και το βιολογικό κύκλο των φυτών μέσω της εμπειρίας

να αναπτύξουν οικολογικά ενδιαφέροντα

να προσφέρουμε ένα μικρό λιθαράκι στην οικοδόμηση μιας οικολογικής στάσης ζωής

να χειρίζονται εργαλεία καλλιεργητικής φροντίδας

να οργανώσουν τα εργαλεία τους

να εξηγούν τις συνθήκες ανάπτυξης των φυτών

να συγκρίνουν τις διαφορετικές συνθήκες ανάπτυξης των φυτών

να εκφράσουν και να αναπτύξουν τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους

να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης, καταγραφής και επεξεργασίας δεδομένων, σχεδιασμού δράσεων, ομαδικής εργασίας

να νιώσουν την αξία της δημιουργίας και της αισθητικής πρεμβασης στους χώρους , που τα περιβάλλουν

να αγαπήσουν τη φύση και να αναπτύξουν περιβαλλοντική ηθική

να αναπτύξουν σεβασμό για το χώρο του σχολείου, υπευθυνότητα για τη διαμόρφωση και τη φύλαξή του

να συνεργάζονται ομαδικά και να αποκτούν δεξιότητες στο χειρισμό τω εργαλείων

Γ. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ (έως 100 λέξεις)

1. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΑΔΩΝ, ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΑΝΑΓΚΩΝ, ΕΜΠΕΙΡΙΩΝ

2. ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ τι θα κάνει κάθε ομάδα.

3. ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ: στο Δήμο - Υπηρεσία Πράσινου, στο αγρόκτημα Φοίφα, σε φυτώριο. σε γεωπόνο και στο ΤΕΙ

4. ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΕΣ  ΓΙΑ:  ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΥΛΙΚΟΥ

5. ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΕΔΙΟΥ Έρευνα των  μαθητών   π.χ. σε ένα αγρόκτημα για καταγραφή των είδών των φυτών, το τρόπο συνύπαρξης, τα είδη ποικιλιών, την  παραγωγή  κ.τ.λ.  ή στην αγορά για να ερευνήσουν τα τοπικά προϊόντα στους πάγκους, τις περιοχές που προέρχονται, τα ξένα είδη, το τρόπο διάθεσης κ.λ.π. 

6. ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΑΚΕΤΩΝ

7. ΛΗΨΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΑΠΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ

8. ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Η’ ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ

9.ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

10. ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ  (γεωπόνο)

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ:

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ, ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΣΧΟΛ.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ,  ΠΕΕΚΠΕ, ΚΠΕ

Το Δήμο. Εκεί θα συναντήσουμε τον Υπεύθυνο Πρασίνου Το Δασαρχείο, που θα  δώσει πληροφορίες σχετικά με τα φυτά που ευδοκιμούν στην περιοχής . Όπως θα δούμε και στη συνέχεια, η σωστή επιλογή των φυτών για το σχολικό κήπο αποτελεί έναν αποφασιστικό παράγοντα για την επιτυχία του προγράμματος.

Τοπικές περιβαλλοντικές οργανώσεις και άλλους φορείς της περιοχής που δραστηριοποιούνται σε σχετικά θέματα.

Δ. ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ-ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΟΣ ΜΗΝΑΣ ΕΝΑΡΞΗΣ

         5 ΜΗΝΕΣ

         ΑΡΧΙΖΟΥΜΕ ΑΠΟ ΝΟΕΜΒΡΙΟ

Ε. ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΦΟΡΕΙΣ (επισκέψεις, ενημερωτικές ομιλίες, βιωματικές δράσεις κ.ά.)

ΠΡΟΒΛΕΠΟΝΤΑΙ 3 ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ

Αριθμός προβλεπόμενων επισκέψεων και συνεργασιών με Φορείς:

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ:

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ, ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΣΧΟΛ.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ,  ΠΕΕΚΠΕ, ΚΠΕ

Το Δήμο. Εκεί θα συναντήσουμε τον Υπεύθυνο Πρασίνου Το Δασαρχείο, που θα  δώσει πληροφορίες σχετικά με τα φυτά που ευδοκιμούν στην περιοχής . Όπως θα δούμε και στη συνέχεια, η σωστή επιλογή των φυτών για το σχολικό κήπο αποτελεί έναν αποφασιστικό παράγοντα για την επιτυχία του προγράμματος.

Τοπικές περιβαλλοντικές οργανώσεις και άλλους φορείς της περιοχής που δραστηριοποιούνται σε σχετικά θέματα.

ΚΤΗΜΑ ΦΟΙΦΑ

ΣΤ. ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ)

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ:  Επεξεργασία κειμένων που αφορούν τα φυτά και παραγωγή γραπτού λόγου

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ:  Υπολογισμός του συνολικού εμβαδού του κήπου, καταμέτρηση και ομαδοποιήσεις των φυτών. Στατιστική  μελέτη της ανάπτυξης καθώς και της παραγωγής των φυτών.

ΙΣΤΟΡΙΑ- ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ: Μύθοι ,θρύλοι και λαϊκές παραδόσεις του τόπου  μας γύρω από τα φυτά.

ΜΕΛΕΤΗ: Η καλλιέργεια και η ανάπτυξη του φυτού.

ΜΟΥΣΙΚΗ: Τραγούδια που έχουν σχέση με τα φυτά και φτιάξιμο μουσικών οργάνων από διάφορα φυτά.

ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ: Εκμάθηση χορών με κύριο θέμα τα φυτά.

ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: Εικαστικές δημιουργίες με βασικό υλικό τα φυτά.

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Τι σχέση έχουν τα φυτά με τη θρησκεία; 

Ζ. ΤΡΟΠΟΙ ΔΙΑΧΥΣΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΟΜΑΔΑΣ

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

         ΟΜΙΛΙΕΣ – ΒΟΗΘΕΙΑ ΑΠΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

         ΜΕΛΕΤΗ  ΚΑΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

         ΤΕΛΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ/ΠΑΡΑΓΟΜΕΝΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ

         ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Συγγραφέας: 
Βασίλης Γιαμπουλάκηs