Μαθαίνουμε για την σουσουράδα και τους ήχους των πουλιών

Οι μαθητές της Α τάξης ήρθαν σε επαφή μέσω της μουσικής, με τα πουλιά του τόπου μας. Σκοπός του μαθήματος είναι η καλλιέργεια της μουσικής αντίληψης, της εκφραστικής κίνησης και της αισθητικής ευαισθησίας των παιδιών, μέσα από τη βιωματική επαφή τους με τραγούδια και μουσικά έργα εμπνευσμένα από τη φύση και τα πουλιά. Τα παιδιά αναμένεται να αναγνωρίζουν και να αποδίδουν απλά ρυθμικά σχήματα, να τραγουδούν με συμμετοχή και έκφραση, να μετατρέψουν σε κίνηση μουσικό περιεχόμενο με φαντασία και δημιουργικότητα, να αναπτύσσουν βασικές δεξιότητες συνεργασίας σε ομαδικές δραστηριότητες και να γραμματιστούν περιβαλλοντικά μέσω της μουσικής. Μέσα από την ακρόαση έργων όπως το Cantus Arcticus και το Aviary, καλλιεργούν τη μουσική ακρόαση και τη φαντασία, ενώ με το φύλλο εργασίας ενισχύουν την παρατηρητικότητα και τη σύνδεση της μουσικής με στοιχεία του φυσικού κόσμου. Τέλος, επιδιώκεται η ενίσχυση της χαράς και της ενεργητικής συμμετοχής των παιδιών στο μάθημα της μουσικής.

Σχέδιο Μαθήματος

Εισαγωγική συζήτηση: «Ποιο πουλί είναι η σουσουράδα; Το έχετε ξαναδεί;»

Προβολή εικόνας ή βίντεο της σουσουράδας και παρατήρηση της κίνησης της ουράς της.

Η εκπαιδευτικός τραγουδάει το τραγούδι της «Σουσουράδας» με μιμητικές κινήσεις.

 

Στ’ ολοπράσινο χορτάρι

περπατάς όλο καμάρι

με τη μακριά ουρά σου

γεια σου σουσουράδα γεια σου

με τη μακριά ουρά σου

γεια σου σουσουράδα γεια σου.

Και πηδάς στα χαλικάκια

στα δροσάτα λουλουδάκια

και κουνάς και την ουρά σου

γεια σου σουσουράδα γεια σου

και κουνάς και την ουρά σου

γεια σου σουσουράδα γεια σου.

Την ουρά σου καμαρώνεις

τη λυγίζεις, την ψηλώνεις

κι είν’ η πιο τρανή χαρά σου

σουσουράδα μου η ουρά σου

κι είν’ η πιο τρανή χαρά σου

σουσουράδα μου η ουρά σου.

Κοίτα μην την τσαλακώσεις,

μην τη βρέξεις, τη λερώσεις

την ουρά σου, την ουρά σου

γεια σου σουσουράδα γεια σου

την ουρά σου, την ουρά σου

γεια σου σουσουράδα γεια σου

Η εκπαιδευτικός επαναλαμβάνει το τραγούδι προτρέποντας τα παιδιά να σηκωθούν και να την ακολουθήσουν στις μιμητικές κινήσεις και στο τραγούδι.

Τα παιδιά μιμούνται κινήσεις της σουσουράδας:

Περπάτημα στο χορτάρι (μαλακές κινήσεις)

Πηδήματα στα χαλικάκια (μικρά άλματα)

Κούνημα της "ουράς" (μπορεί να έχουν κορδέλα ή φουλάρι δεμένο πίσω)

Ρυθμική συνοδεία με παλαμάκια/δαχτυλάκια στον ρυθμό του τραγουδιού (7/8) και της μελωδίας.

Μοιράζονται μαντήλια στα παιδιά και η εκπαιδευτικός παρακινεί τα παιδιά να την ακολουθήσουν στην μουσικοκινητική δραστηριότητα μιμούμενοι τις κινήσεις της σουσουράδας, τραγουδώντας ταυτόχρονα το τραγούδι.

Μετά το τέλος της μουσικοκινητικής δραστηριότητας, τα παιδιά παραμένουν όρθια με τα μαντήλια στα χέρια, καθώς ακολουθεί η επόμενη μουσικοκινητική δραστηριότητα.

Ακούγοντας από το Concerto for Birds and Orchestra το μέρος “Cantus Arcticus”, του Einojuhani Rautavaara τα παιδιά κινούνται στον χώρο μιμούμενα πουλιά που πετάνε μέσα στον δάσος όπως επίσης και το Aviary από το Καρναβάλι των ζώων του Saint Saens.

Τα παιδιά επιστρέφουν στις θέσεις τους και τους μοιράζεται το φύλλο εργασίας με τις καρτέλες που υπάρχουν πάνω διάφορα πουλιά.

Αφού συζητήσει η εκπαιδευτικός με τα παιδιά για τις καρτέλες.

Η εκπαιδευτικός βάζει διάφορους ήχους πουλιών και καλεί τα παιδιά να σηκώσουν την σωστή καρτέλα αναγνωρίζοντας ποιο είναι από όλα αυτά που βρίσκονται στις καρτέλες τους.

Τραγούδι κλεισίματος «Σουσουράδα».

Συγγραφέας: 
ecoseventh