Σπατάλη θερμότητας; Όχι στο σχολείο μας!
Στόχος της δράσης
Στόχος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών και η απόκτηση οικολογικών συνηθειών, φιλικών προς το περιβάλλον στο δρόμο προς το οικολογικό σχολείο.
Οι μαθητές στο μάθημα της φυσικής μελέτησαν την ενέργεια. Εστίασαν στο γεγονός ότι το μεγάλο ποσοστό ενέργειας που καταναλώνεται αφορά στη θέρμανση. Έτσι η ΣΤ' τάξη ανέλαβε να δραστηριοποιηθεί σε αυτόν τον τομέα, δηλαδή στους τρόπους ώστε να μην καταναλώνεται άσκοπα στο σχολείο μας ενέργεια που αφορά στη θέρμανσή του. Σκοπεύουν να μετρούν τη θερμοκρασία του χώρου και επιπλέον, θα ελέγχουν τις απώλειες, όπως για παράδειγμα ανοιχτά παράθυρα, πόρτες κλπ.
Προγραμματισμός υλοποίησης
1. Σχεδιασμός ρομποτικής συσκευής ελέγχου θερμοκρασίας
Οι μαθητές σχεδιάζουν μία ρομποτική συσκευή ελέγχου θερμοκρασίας χρησιμοποιώντας micro:bit και gigorobots: όταν η θερμοκρασία φτάνει στους 20 βαθμούς Κελσίου θα ανάβει ένας λαμπτήρας και να ακούγεται κάποιος ήχος, έτσι ώστε να πηγαίνουν οι μαθητές να κλείνουν τη θέρμανση. Εάν πάλι η θερμοκρασία πέσει κάτω από τους 19 βαθμούς Κελσίου θα ανάβει πάλι ένας άλλος λαμπτήρας και θα ακούγιεται ένας άλλος ήχος, έτσι ώστε οι μαθητές να ανάβουν τη θέρμανση και να ελέγχουν τον καυστήρα
2. Δημιουργία ομάδων ελεγκτών
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των 4. Κάθε ομάδα θα είναι 1 ημέρα υπεύθυνη για τον έλεγχο των χώρων του κτιρίου. Κάθε ομάδα θα ελέγχει παράγοντες που επηρεάζουν τη θερμοκρασία στον χώρο του σχολείου. Τα ευρήματά τους καταγράφονται.
3. Οι μαθητές έπειτα από 3 εβδομάδες ελέγχου και καταγραφής, συζητούν για τις ενεργοβόρες συνήθειες που εντόπισαν και ενημερώνουν τους υπόλοιπους.
4. Προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης της σπατάλης ενέργειας.
5. Ενημερώνουν τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς και τη Διεύθυνση του σχολείου και προχωρούν σε αφύπνιση των μελών της σχολικής μονάδας για εξοικονόμηση ενέργειας με:
παρουσιάσεις σε όλες τις τάξεις
αφίσες ενημέρωσης/αφύπνισης
6. Έπειτα, ελέγχουν για 3 εβδομάδες αν οι ενεργοβόρες συνήθειες έχουν μειωθεί ή εξαλειφθεί.
7. Τέλος δημιουργείται μία παρουσίαση για την εμπειρία τους και τα αποτελέσματα της δράσης.
Τα εκπαιδευτικά οφέλη για τα παιδιά είναι πολλαπλά:
- Πολιτειότητα: ως ενεργοί πολίτες ασχολούνται με την προστασία του περιβάλλοντος
- Συνεργάζονται, αυτενεργούν, αναπτύσσουν δεξιότητες
- Μαθαίνουν για την ενέργεια: σπατάλη - εξοικονόμηση
- Τεχνολογία για ένα καλύτερο αύριο
Η δράση μπορεί να επεκταθεί ως εξής:
- Ενημέρωση του Δήμου και του Συλλόγου γονέων και Κηδεμόνων με σκοπό την προμήθεια θερμοστατών στις αίθουσες, έλεγχο κουφωμάτων, ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου κλπ.
- Μεταφορά της εμπειρίας και στο σπίτι
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ
1.
Δημιουργήθηκαν οι ομάδες για παρατήρηση. Οι ρόλοι των ομάδων άλλαζαν για να περάσουν όλοι οι μαθητές από όλους τους ρόλους. Μία ομάδα κάθε μέρα ήταν υπεύθυνη για την καταγραφή των παρατηρήσεών μας. Οι τέσσερις αυτοί μαθητές φορούσαν ειδικές κονκάρδες. Σε ένα τετράδιο σημείωναν τις παρατηρήσεις τους σχετικά με αυτό που μελετούσαν.
Έτσι, έκαναν μια έρευνα και σημείωσαν κάποια σημεία που πρέπει να προσέξουμε όπως:
- Να κλείνουμε τα παράθυρα στις αίθουσες και στους διαδρόμους όταν έχουμε ανοιχτή τη θέρμανση.
- Να βρούμε έναν τρόπο να αερίζουμε τους χώρους χωρίς σπατάλη ενέργειας.
- Να ελέγχουμε πότε πρέπει να κλείνουμε τη θέρμανση, γιατί παρατηρήθηκε κάποιες φορές να κάνει ζέστη και τα καλοριφέρ να είναι ανοιχτά.
Ζήτησαν από τη διευθύντρια να τους δείξει που είναι ο καυστήρας για να ελέγχουν αν είναι αναμμένος, πότε ανάβει και πότε κλείνει.
2.
Μια ομάδα μαθητών δημιούργησε μια κυψέλη στην πλατφόρμα eme για να διαμοιραζόμαστε υλικό, δράσεις και ιδέες! Ο σύνδεσμος για την κυψέλη μας είναι: https://e-me.edu.gr/groups/1dhmotiko-sxoleio-peykhs-st1fysikh/wall
3.
Επιπλέον κατασκεύασαν έναν θερμοστάτη χρησιμοποιώντας το micro:bit και το κιτ ρομποτικής GigoRobots. Προγραμμάτισαν το micro:bit να μετρά με τον αισθητήρα του τη θερμοκρασία του χώρου. Οι μετρήσεις αποτυπώνονται σε μια γραφική παράσταση για να παρακολουθήσουν τι γίνεται και κατά τη διάρκεια που το σχολείο είναι κλειστό. Κάθε φορά που η θερμοκρασία ξεπερνά τους 20ο C, τότε ένας κόκκινος λαμπτήρας ανάβει και προειδοποιεί τα παιδιά να κλείσουν τη θέρμανση. Ο κώδικας που δημιούργησαν τα παιδιά φαίνεται εδώ: https://makecode.microbit.org/_Xrx0auRCKFJ2
4.
Τέλος, έχουν εκλέξει 6 αντιπροσώπους, οι οποίοι συναντιούνται και επικοινωνούν με τους εκπροσώπους άλλων ομάδες δράσης του σχολείου μας και έτσι ενημερώνονται και ενημερώνουν για την πορεία του προγράμματος.